Thursday, June 17, 2010

Penyakitku semakin parah

Dalam satu kisah ketika Urwah b. Zubair mengunjungi rumah sahabatnya al Walid b. Abd Malik yang mana di sebelah rumahnya ada kawasan binatang buas, lalu keluarlah Muhammad (anak Urwah yang mengekorinya tanpa pengetahuannya) dari rumah al Walid ini. Lalu dia digigit binatang buas. Muhammad lalu menjerit lalu Urwah keluar unntuk membantu. Dalam kejadian ini, Muhammad terbunuh manakala Urwah cedera di kakinya, cederanya amat parah, lalu membusuk dan terpaksa dipotong. Katanya: Ya Allah dulu aku mempunyai 4 kerat anggota, Engkau ambil satu bakinya lagi 3. Dulu aku punya 4 orang anak, Engkau ambil satu bakinya lagi 3. Ya Allah walaupun Engkau ambil tapi Kau tinggalkan bakinya....."

Bismillahirrahmanirrahim.
Assalamualaikum warahmatullah..

Alhamdulillah, masih ada udara buat dihirup, juga masih ada cahaya yg dapatdipantulkan oleh iris mata. Alhamdulillah. Suka ana berkongsi kisah ini...Walau dengan sesiapa pun...buat diambil ibrahnya?

Kisah ini,ana baca dari buku 2002 Kisah Duka-PHS1USM. Yang mana ana tak tahu sahihnya dimana.. Hakikatnya ana tertarik dgn kata-kata berbau redho Urwah b Zubair. Sungguh ioa menarik ana untuk berfikir lalu menekur lantai kerana lemahnya tawakal..

Ukhti Akhi fillah...hakikat kehidupan yang kita ini masing-masing punya wibawa(atau ego bahasa modennya), yang mana bila ditegur tak berlapik, katanya kita orang paleolitik( tak bertamadun), bila disembur dengan kebenaran, katanya kita ini menukah arus(yang hakikatnya songsang), lalu tertimbuslah kebenaran...Namun, ia lalu menyebabkan kita menebak satu kemungkinan dalam hidup, apakah mungkin hidup ini bakal disinari kembali dgn pencahayaan agung itu? MasyaAllah...sesungguhnya aku rindu...

Khulafa' kedua.
Ya...apakah ini? Khulafah kedua-adakah khulafah selepas kekhulafahan ArRasyidiin?
Naa...bukan itu yang ana maksudkan... Ana ingin bicara mengenai kekhulafahan yang bakal menyambung kembali kegemilangan khalifah dahulu kala yang 'dulu' runtuh disebabkan durjana ummah Mustafa Kamal Attartuk. Ingin ana ingatkan di sini, di hati2 sebilangan sahabat dan ana sendiri, khilafah tak akan padam.

Justeru, ana ingin untuk menyokong usul yang dikeutarakan oleh sebilangan sahabat dan sohibati di luar sana...if and only if khilafah yang diusulkan itu benar2 ISLAM.

Bila bicara ini harus disambung, ana terpaksa mengumpulkan deruan nafas di lohong peparu.... sungguh ia berat..maka dengarkanlah..

Ana senang bila mendapati ummat ini...semakin gencar geraknya..Malah lebih senang bila semakin ramai yang maju langkahnya, lebih senang lagi bila Islam itu disebut, tetapi lebih senang rasanya jika Islam itu benar-benar hidup. Dan jika kita BERSATU.

Menjadi harapan...untukku menyaksikan....
ummat yang bertuah ini..kembali bersatu hati..
buangkan yang keruh...ambillah..yang jernih..
itulah yang lebih berharga...selain dari perpaduan..

Lupakanlah segala persengketaan...
kukuhkan kembali...tali persaudaraan..
kerna orang yang beriman..
itu bersaudara..
saling bertolong bantu..berkasih mesra..
agar generasi kita..dimasa hadapan..
bangga dengan apa yang kita wariskan...

Bersatu kita teguh..
bercerai kita roboh..
yang berat sama dipikul..
yang ringan dijinjing sama..
sepakat membawa berkat..
asas hidup bermasyarakat..
amalkan hidup yang sihat..
selamat dunia akhirat..

Ye...amalkan hidup yang sihat... Mengapa perlu kita ini bergunjingan(49:12)? Astagar..


Dalam diri kita ini..ada sahaja fitrah yang kadang amat diyakini, kadang tidak disedari. Fitrah ketuhanan. Sejak ana tingkatan lima, baru ana ketahui yang manusia itu punya fitrah ini. Walau pada hakikatnya, sejak usia ana masih di angka 'sa' ana telah mengenal atau lebih tepat mendengar kalimah ketauhidan itu...Namun, di sebalik mewah dunia ciptaannya, kita malah lebih lupa, siapa pendasarnya? Penciptanya.

Kita ini..telah jauh khilafnya...jauh amat...lalu? Haruskah kita mengundur? Naa...bukan itu caranya..

Maralah tetapi bersama taubat..Dan lakukanlah perbuatan-perbuatan yang baik.
".......Perbuatan-perbuatan baik itu menghapus kesalahan-kesalahan. Itulah peringatan bagi orang yang selalu mengingati Allah..:(Hud,11:114)

Teruskan...dan jangan berputus asa dari rahmatNYA...bak firman indahNya..
"katakanlah,"wahai hamba-hambaKu yang melampaui batas terhadap diri mereka sendiri! Janganlah kamu berputus asa dari rahmat Allah. Sesungguhnya Allah mengampuni dosa-dosa(lihat surah An-Nisa(4):48-kecuali dosa syirik) semuanya. Sungguh Dialah Maha Pengampun, Maha Penyayang."(Az-Zumar,39:53)

Kesani khilafmu, taubat padaNya, jangan berputus asa, bersatulah lalu oraklah langkah mencipta Khulafa' kedua.

Penyakitku semakin parah-penyakitku yang suka deviate dari akar umbi bicara-biarlah.......

Salam dari kejauhan berseri senyuman..May Allah bless..

Assalamualaikum..

No comments: