Tuesday, December 6, 2011

KMM-USM

Hari ini aku terjumpa kembali sebuah buku catatan ketika di matrikulasi dahulu. Alkisahnya, aku sedang mengemas-ngemas dan sedang mempertimbangkan keperluan beberapa dokumen yang perlu berada di meja belajarku yang akhirnya aku memutuskan untuk menyembunyikan sebilangan darinya yang aku rasakan kurang penting untuk menyapa pandangan saat ini. Bila dah buka kotak buku2 itu aku pun terpandang buku exercise yang biasa itu. Aku pun ambil dan teliti yang membuatnya luar biasa adalah sticker USM yang berada di muka depannya, walau pada hakikatnya tertulis H8T1P1…praktikumku ketika di MATRIKULASI…..

Secara tuntas aku terkersip~subhanallah~rupa2nya percaturan Allah ini sangat indah bila difikirkan~ketika itu aku masih belum memasuki zaman university, intihan aku telah pun meletakkan pelekat university di muka hadapan bukuku, dan hakikatnya aku kini berada di university tersebut~peliknya hakikat~

Aku ketawa sendirian di bawah tingkap sambil mukaku disimbahi hangat mentari awal petang. Aku menggeleng-gelengkan kepala~sambil ketawa lagi.

Aku letakkan buku itu di atas meja belajarku sambil tanganku ligat mengirai2 isi kotak yang lama tersadai di tepi kaki meja itu. Hajatku nak tangkap gambar buku itu dan masukkan dalam blog ni nanti~insyaAllah~

Usai mengirai dan tiada apa yang menarik pandangan, aku lalu kembali ke meja belajarku. Aku ambil buku tersebut dan aku intai kandungannya. Sekali lagi aku ketawa sopan~Nabilah yang skema~skema sungguh~

Helaian demi helaian aku selak hingga mataku kini tertancap pada helaian2 terakhir kitab lama itu, dan aku terpana lalu hampir menitiskan airmata~

BISIKAN TARBIAH MADAH TERINDAH

Objektif:

· Menekankan kepentingan niat dalam mencari redha Allah

· Membentuk muslimah berkeperibadian unggul

· Menjalin dan mengeratkan silaturrahim

Dicapai melalui aktiviti dan slot:

· Iringan tarbiah dalam kehidupan

· Manisnya tarbiah

· Niat penguntum pahala, amal menjadikannya berganda, muslimah sejati penghias syurga.

Tanzim

Masulah: SNNN

S/U: AFAB

Iman: FHAL

Disiplin dan moderator: NHAK

Makanan: NER

3K: NA

Riadah/Aktiviti: NM

Tentatif

2.30-3.30: Pendaftaran, Taklimat Program dam Pembahagian Kumpulan

3.30-4.00: Seleksi Admirer(sampai habis program)

4.00-5.00: Tilawah, solat Asar, Mathurat

5.00-6.30: Habiballah Circle(LDK 1)

Lalang (Objektif 1)

Reka sajak buat ukhti (Obj 3)

Minum Petang

6.30-7.15: Kendiri

7.15-7.45: Maghrib

7.45-8.30: Tayangan, Solat Isyak, Lagu Tema, Makan Malam

8.45-10.30: LDK 2

Kartun Tarbiah ( Obj 2)

Lakon Layar Muslimah Sejati (Obj 2)

10.30-11.00:Tayangan :Ketukan Pintu Hati

11.00-11.45: Muhasabah (Diganti dengan Al-Fatihah)

11.45-12.00: Sunat taubat dan Al-Mulk

4.30-5.45: Qiam

5.45-6.45: Subuh, mathurat, tazkirah

6.45-7.30: Tadabbur Alam dan Riadah: Muslimah Mujahidah!

7.30-8.45: Kendiri, Sarapan, Dhuha

8.45-9.00: Isi masa lapang(menunggu akhowat luar-pengisi)

10.00-12.00: Slot 1 (Ahammiyatun Tarbiah)

12.00-12.30: Qoilullah

12.300-1.00: Makan tengahari

1.00-2.00: Zohor dan Tilawah

2.00-4.00: Slot 2 (Ihsan)

4.00-5.00: Ingat nak buat eval tapi terpaksa bersurai.

Bila tiba-tiba surau A1 tu kosong, hati seperti tersentak, ya Allah rindunya~ Dan ukhti hanum pun berkata~Alhamdulillah rindu~~~padahal baru je 5-6 minit surau tu kosong. Au terlentang di atas permaidani surau sambil mendepang tangan dan akhowat yang melihat hanya mampu ketawa~penat~

Hari yang lain:

Liqo TPK

FHAL

NER

NH

SNNN

NMMS

NH

Tiada satu pun wajah yang bebas kerutan di dahi tapi tiada satupun bibir yang terlupa untuk tersenyum. Liqo ini merupakan usaha membahagikan mad’u untuk difolo up selepas Rehlah Mahabbah di Pengkalan Balak. Beberapa nama telah disenaraikan dan TPK KMM diamanahkan untuk memantau perkembangan penama-penama itu.

“ Ana rasa kalau K.Im ni better FHAL yang bawa, sebab FHAL lembut, dan ana rasa memang dia kena orang yang lembut juga untuk approach,” ujar seorang akhowat.

“Yang ASH ni, macam mana?” soal sang murobbiah NMMS.

“ Kalau yang ana perasan dia ni jenis teratur orangnya, senang cerita sangat precise dalam kehidupan, kalau ana memang tak boleh lah nak click..Takut tak tsiqah..”

“ Ana rasa betul..tapi kan yang HDY better bagi kat NER kot, aritu kan dia datang sebab anti..” NER mengangguk. Senyumannya masih bersabit.

“Haah, ana perasan yang dia siqah ngan ana..”haha..ketawa pecah.

“Cuma ana harap yang Azi dan Zeera tu yang bawanya SNNN sebab anti enganging~~”ha? Semua nganga dan kembali tersenyum..

And the rest is history. Bermula pada tarikh itulah Ziarah Akhowat Version 0.5 diupgrade menjadi Ziarah Mad’u Version 1.0. Dan langkahku sebagai Murobbiah bermula ketika itulah~

Bila memori yang tadi menari di tubir mata hilang dihembus angin hari ini, senyumanku mati. Sungguh aku rindu dan tidak keterlaluan kukatakan aku kagum akan masa lampau itu. Sangat unik sekali bila pada hari ini, aku menganggap anak2 baru patah kaki, masih belum mampu berjalan lurus, sedangkan aku ketika dulu juga sangat baru~sangat baru~tapi kerana diberi peluang kami mampu~andai saja hatiku ini lembut untuk memberi peluang dengan cinta kepada anak2 baru, aku yakin yang mereka juga mampu~kerana hakikatnya mereka itu kini berada di maqam yang lebih matang dari usia tarbiahku dahulu.

No comments: