Saturday, December 10, 2011

Once broken, consider sold~


Jika denganmu salah ku takmahu yang benar,
Jika denganmu rebah biarkan kutercalar.

Jika denganmu kabur ku tak mahu yang jelas,
Jika denganmu hanyut, biarlah aku lemas.


Jeng3...
Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh~~~Demi Dia yang nyawaku berada digenggamanNYA, Alhamdulilah, tiadalah yang lebih besar melainkan Allah, yang Maha Agung lagi Maha Penyayang. Dan aku tersenyum.

Biasa dengar tak bait2 di atas, subhanallah pandainya mereka menggubah lagu sehingga aku yang mendengar kali pertama boleh teringat2 rangkap lagu tu dan nak dengar lagi dan lagi..

Tetapi alhamdulillah...mungkin sengaja Allah perkenankan aku yang mendengar untuk mengingat~supaya minda dapat merasionalkan keinginan utk mendengarnya lagi dan lagi itu... Haayok~~

Oh~~biar betul? Kalau dengannya salah, tak mahu yang benar? Hebatnya penyusunan ayat ini? Sangat hebat kerana diilhamkan menggunakan minda kurniaan Allah juga~ tetapi~ tetapi~ tetapi~~jangan tak tahu, ayat ini menunjukkan sesuatu, keangkuhan menerima kebenaran! MasyaAllah.

Umum mengetahui, bahawa mencintai yang bukan muhrim dengan cara yang tidak mengikut syarak bahkan melampaui batas adalah haram~tapi ada satu perkara yang mungkin jarang terfikir~~tahu tak yang ianya juga membazir? Ok, aku ini tidaklah bijak dalam meniaga, apetah lagi layak digelar natural born salesman, amatlah jauh panggangnya dari api, tapi aku suka duit, aku suka insentif, aku suka keuntungan..money3~~~kamu?

Jadi, as for me aku takkan rasa berbaloi kalau berbuat sesuatu yang tidak mendatang2kan apa2, apetah lagi mendatangkan kerugian~puhliss~~minta jauh~aku ni takdelah kaya sangat so takdelah sanggup nak tanggung kerugian yang berkoyan2 yang sepatotnya boleh dielakkan tu..

You get what I mean? I hate loss of profit~yang sepatutnya boleh menjadi profit yang berganda-ganda..Got my meaning. Ok, letak tepi sekejap, Japgi kita satukan hakikat demi hakikat.

Nak cakap, yang bercinta bagai nak rak dengan the one yang ajnabi( baca: bukan muhrim) tu apekehenye?

Bukan ade pekdah pun~ and futhermore~membazir wey, tak dapat apa~kalau korang nak bidas aku dengan hujah " eh dapat beb, my bf selalu belanja aku makan, aku dapat teddy bear each anniversary, dia selalu bagi aku present, flowers takyah cakaplah~aritu dia ajak aku pergi melancong, myb end of this year kami ingat nak pergi Dubai, tengok Taj Mahal, lambang cinta yang bersemi, and,and,and~~~~dia bagi aku credit card you~~~~jangan jeles~~"

(~__~)" huh~~well sekali lagi aku nak cakap, eventhough aku ni bukan the best saleswoman ever, bukan juga CEO marketing yang pikir income tiap2 detik, tapi aku ni takdelah 'lurus' sangat kalau nak menimbang wey, menimbang mana lagi berat, untung dunia ke akhirat.

Siapa yang boleh surekan kat aku yang all those bears, hadiah, flowers(yang forsure akan layu even rendam dalam panadol 3minggu sekalipun), termasuk pakej pelancongan and the card credits bila dihimpunkan di sebelah dacing(tidak memihak kepada mana2 parti politik, ahaks), sementara sebelahnya lagi, terletak satu perkara yang simple iaitu ucapan hasbiAllahu rabbi for example, the one yang terkandung dengan all those 'stuff' tu akan menjadi lebih berat daripada yang kalimah simple tu? Siapa? Siapa?

Ha~sebab tu lah aku cakap membazir~banyak mana pun material yang korang dapat tak untung weyh, malah rugi~elok2 je segala harta benda tu dibakar macam tu je nanti..tak ke rugi~apetah lagi rugi masa, tenaga, aduh semua tu tak dikira~nonono, balik kepada maksud aku sebelum ni, profit loses!!~~bila kata loses maksudnya plural, jamak, banyak....Hee~~tamau, tamau! Korang faham tak apa yang aku maksudkan? membazir?

Ha~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~ok enough said, aku taknak bergaduh cuma mengeluh~sikit je tak banyak~sebab apa? sebab sayang~

Sayang sangat bile tengok orang kita yang bercinta bagai nak rak~last2 bila hati dan jiwa diserahkan sepenuhnya(aku taknak cakap pasal harta serahan yang lain, tak suka), tiba2 senang2 si dia patah2kan, remuk2kan, hancurluluh hati2 kekasih mereka yang mengharap tu...

Ingat, hati bukan macam barang kaca~sekalipun ia sama rapuh konsep nilainya berbeza. Ia bukan harta yang 'once broken, consider sold' tapi once hati tu patah remuk, segala2nya boleh berlaku. Aku tak salahkan orang yang bila that time baru kembali pada Allah, tak bukan salah, sebab mungkin Allah pilih masa tu untuk panggil hambanya yang bertuah itu kembali, tapi kawan, takkan takleh fikir, sapa yang suka sakit hati? Takkan bila dah tersentap direntap baru nak gagap(ganas ayat aku kan?)?Why not bila hati tengah 'suci' (baca: masih belum dikecewa), kembali cepat2 pada landasan Ilahi. Sebab tiada cinta yang tidak syarie tidak akan mengecewakan, hakikatnya semuanya akan memberi hasil yang sama even cinta tu membawa ke arah perkahwinan, sebab setiap inci hidup dan perlakuan akan dihisab, habis tu perlakuan cintan cintun sebelum kahwin tu takkan nak cut je kot~tak rasional~and bila direwind balik takkan time tu nak tersipu2 macam tertelan kapur~tak~elakkan selagi mampu~ingatlah kan~hanya taubat penawarnya~see~~aku siap bagi tips penawar lagi ni~

So dear, behave~aku bukanlah orang yang baik sangat, buktinya tulisan aku ni, langsung tak berhikmah! Tapi dear, kalau aku cakap berhikmah pun mahukah kau mendengarnya?

Almaklumlah,

"Jika denganmu salah, ku tak mahu yang benar"

Kau yang declare dulu..kau taknak yang benar kan? Tapi ada aku kisah? Aku nak cakap juga tak kira..Sebab apa? Sebab sayang~

Dah, itu je..by the way..Taj Mahal kat Dubai ke? Serendah-rendah IQ aku pun aku tahu jugak yang Taj Mahal tu kat mana..dan tak payahlah nak sembang, aku pun dah pernah pergi Taj Mahal dengan salah satu 'cinta' aku juga~Taj Mahal dekat Taman Tamadun Islam, Pulau Wan Man, Terengganu. Bukan itu sahaja, aku sempat ziarah Makkah dan Madinah serta AlAqsa bersama 'cinta'ku itu..Kau apa ada? Baru plan kan??? Kenapa aku cakap ni? Sebab nak menguatkan cerita bahawa apa yang dijanjikan kekasihmu itu, ciput je~simple, semua orang boleh buat..tak semegah~


Regards,
Aku Yang Belum Penat.

Assalamualaikum~

No comments: