Monday, October 5, 2009

Aku Cuba Mencari.. Bila ya ketemu?

Aku..
Dalam bayang-bayang dunia,
Dalam lopak-lopak lumpur,
aku mengenal..
Pencarinya aku dan yang di cari
kamu..

Dalam liuk lilin aku menyuluh,
Apa kamu masih di sini atau menjauh,
cuma hakikat kau tak pernah kuketemu,
Masakan bisa aku mengenalimu?

Dalam jalan berturap kerikil, berjalan aku jatuh,
bangun lalu rebah,
semuanya di sini..
Pada luka yang tertancap,
ada muhasabah yang terlekap,
Ya..aku manusia..
dan kamu?
Sama..

Aku,
mencari, pada sinar dhuha yang menjengah,
Aku lewat jalan lama menelusuri titip memori,
tapi titipnya tiada..
Dimusnah oleh sang pendusta..

Kita satu...
Melalui tahun penuh liku,
Dan masih bersatu,
melalui ujian yang bertamu..
Tapi, kini terbelah, terpisah,
dengan satu kehadiran orang lama...

Aku masih mencari...
pada wajah yang bertanar..
ada sedu yang bergaris,
pada mata yang tenang,
ada kolam yang bergenang..

Siapa mampu merubah wajahku?
Menyapu air mata lalu mengubah menjadi tawa..

Siapa mampu, untuk kekal di sisiku?
Bila tangan mula kebas,
dan kaki mula kejang..
paling bermakna bila hati mula rudum dan senyum mula luntur?
Siapa yang mampu untuk dekat, singgah lalu kekal di situ?

Aku mencari...
Yang bisa jadi tiang teguh, buat sandaran,
yang bisa jadi payung, buat teduhan,
yang bisa jadi ambal, buat hamparan,
yang bisa, jadi kamu, buat teman...

Bila ya ketemu...?

Tidak ada..tidak akan ada satu buatku..

Hasbi Rabbi Jallallah..Cukuplah bagiku Engkau Ya Allah..


-quoted from cHenDerAWasih MuarA_HS-

1 comment:

PromoterYang Cool. said...

sapa ntah chenderawasihmuara siap ada Hs~lupa da Hs tu utk ape~