Monday, March 22, 2010

Bismillah..

Dalam menuju ke destinasi, ana didedahkan pemandangan yang amat menakjubkan. Meski terlalu kerap ana menikmatinya, masih tak terasa jemu. Pemandangan perairan pulau pinang. Sampai ke seberang, bus menuju ke terminal butterworth, ana dah cuak, mungkinkah ada penumpang yang naik?

SEtibanya di terminal, ye, ada penumpang yang naik, seorang demi seorang, tapi takde siapa pun yang menghampiri seat belakang. Tempat yang kami conquer. Ana memilih untuk duduk sendiri memandangkan kami dalam bilangan ganjil. Dalam berani, ada gusarnya. Ana bertawakal.
Akhir sekali, ada tiga orang naik. Seorang wanita dan dua kanak-kanak. wanita itu duduk sebelah ana dan kanak-kanak itu duduk kat dua seat yang belah sana.
Hehe...dapat lagi..
'Akak nak balik kelantan ke?'ana memulakan bicara.
'Haah,adik pun?'Respons positif.
'Hm, saya ngan kawan-kawan nak gi tengok kawan menikah...'sempoi..
'Jauhnya..tengah cutike?'
'Idakle...saje je cuti hujung minggu. Duk release tension jugak ni..'
'Ni kak mah nak balik kampung..cuti sekolah kan?'katanya. oh kak mah namanya..
'Oh...'tak tahu nak cakap apa..
'Ni, depa pun sibuk nak ikut akak balik. Ni anak penakan akak ni..'la..ana ingatkan anaknya. Tidaklah ana bertanya tentang statusnya. Biarlah rahsia..
Sepanjang perjalanan ini, ana dapat melihat akan dua kanak-kanak tu, mereka sangat thiqah dengan mak ciknya. Seorang lelaki, seorang perempuan. Ana perasan yang perempuan itu asyik duk memandang ana je.. Ana pun senyum je..

Sampai ke Grik, kami berhenti makan tengahari. Zuhur belum masuk lagi jadi kami decide makan dulu kat sini. Saat nak membayar tu, ana terpandang satu sign board yang pengusaha gantung di premisnya.'Bawalah tubuhmu ke mana-mana, tapi biarlah hatimu bersama Tuhan'. Mana dapat signboard tu, ana duk terpikir la tu.

Usai makan, kami mampir ke bus. Tapi tergerak pulak nak bergambar bersama akhowat, melihatkan yang lain belum naik bus lagi.. Mula-mula kat tepi bus. Lepas tu ke depan bus pulak. Koz nak menampakkan signboard Grik tu.. Bajet takde orang..
Tiba-tiba naik bus, bus dah penuh. Bahagian belakang je yang kosong, tempat kami. Ya Allah malunya. Alhamdulillah tak berapa aib sangat tadi.. HuHu..

Kanak-kanak lelaki tu sakit kepala.
-bersambung-

No comments: