Monday, June 10, 2013

Ketenangan yang hilang.

Baru-baru ini aku senang hilang fokus. Hilang fokus untuk segala-galanya.

Segala-galanya.

Entah kenapa dengan hati. Entah kenapa dengan diri.

Apa yang aku aim nak buat, tak terbuat. Bukan malas atau berlengah, tapi terus lupa.

Bila nak buat satu benda, teringat satu benda lain, lepas tu dua-dua terlupa.

Aku sangat-sangat sedih akan keadaan ini. Kenapa hati berlari-lari?

Kenapa minda tak boleh duduk diam?

Mana hilang fokus aku? Aku sangat fokus. Sangat fokus. Dulu.

Sedihnya rasa.

Teringat semalam nak gi kursus online kat pejabat Aman.

Pagi tu lepas qiam ingat nak kemas-kemas, pastu terlupa sampai subuh~waktu solat baru teringat, tengah solat pulak tu.

Lepas tu ingat nak kemas-kemas jugak,tapi gi pinjam charger pula teringat nak keluar ni kena cas fon~so pinjam charger sambil tanya andak nak gerak pukul berapa~

Bila sampai bilik cas fon~tapi lupa nak on-kan. Macam hape ntah~

Lepas tu terus lupa kemas~kata ini awal lagi ni~ ingat japgi nak goreng nasi lah makan sebelum kursus, tapi terus habis lupa sebab tetiba rasa ngantuk~

Tapi tamau tidur, duk mesej murobbiah buat satu laporan (yang mana ini pun terlupa jugak nak lapor sebelum buat a.k.a minta izin)..hadoi~

Tuptup, time tunggu balasan tu tertidur~ingat nak tidur sat-sat je~takdelah kunci jam~

Pastu hamik, 40minit!

Ha...bangun sebab M duk reply mesej~time tu tak sempat dah nak reply dia balik~ kelam kabut siap-siap semua. pakat mandi, baju dengan tudung ambik yang tak iron je~ memang menyampah keadaan macam ni~

pas siap-siap tu terlupa nak dhuha~pastu pakat ambik wudhuk pulak~ya Ampun serius tak tenang~

Dah agak-agak siap~ main campak barang yang agak2 nak pakai~pakat turun lah ni ingatkan nak amik kopi sepeket nak bancuh sebab rasa ngantuk sesangat~

pastu turun tangga sampai separuh tangga teringat yang nak naik motor, jaket terlupa nak ambik~

Haiyo naik balik~pastu terpandang bekas jarun peniti~terlupa nak sisip jarum supaya tudung tak gerak2, so amik peniti.

Turun. Sampai dapur, baru teringat haiyak~kopi tak amik~memang tak lah~minum vico dahlah~

Sedih wooo~sebbaik tak terlupa isi air~ pastu time nak makan tu~alang masak tomyam amik nasi~danh tahu lambat pi buh banyak buat apa~kelam kabut pulak mulut tak cukup besar nak suap sebab andak dah hidup enjin~

Huuu...sedih..

Tu tak kira nak buat air tu, time nak campur gula amik bekas garam~sikit agi je nak masuk dah~ disebabkan air tu panas so nak sejuk sikit ingat nak buh air masak~ pastu pi buka pili air sua cawan berisi air vico~sebbaik perasan~kalau tak ya ampun~

sober-nye rase~

sampai-sampai pejabat~baru perasan buku nota tak bawa~haiyak~memang malu terhadap diri sendiri~weyh nab ko datang nak belajar kan? Nak belajar tak bersedia? tak malu ke?

Sebab akal panjang sikit, bukaklah microsoft word~time ustaz budi bagi penerangan dah sibuk2 taip dalam lappy~gaya hape je~harap sangat ustaz tak kecil hati~ saya tengah jot down isi penting ustaz~nanti saya lupa~otak saya dah tak betul~

haih~lepas tu hari ini~kekalutan disebabkan lupa bertali arus....

sebenarnya kan...betapa tinggi pengharapanku pada Allah? Sebesar mana aku bersandar padaNya sebagai penjaga? Ke semua aku nak buat sendiri?

Sebenarnya aku ni cari apa? Kenapa boleh hilang fokus macam hape? Mana hati? mana hati kau nab?

Ya, Allah, ya Rabbi..hambe lemah...jangan ya Allah kau uji hambe begini ya Allah...hambe lemah bila hambe lemah...hambe benci diri sendiri bila hambe lemah~tolong ya Allah paut aku kembali dalam lindunganMu.

ketenganan yang hilang...

Pingu Cool

No comments: