Sunday, August 14, 2011

Nyamuk Dan Lampu



+Yong, dalam bus tu kalau tak ramai orang, duduk kat depan, jangan duduk belakang-belakang sangat.
- Hm, tempat duduk penuh bu~Alhamdulillah ramai, rasanya semua student. Nak balik UTP kot depa ni.
+ Tapah tu nanti dia berhenti arah Utara ke Selatan?
-Hm, entahlah nanti bila bus berhenti ke, kakyong tanyakan.
+Nanti dah nak dekat sampai jangan tertidur yong.
-InsyaAllah..(^__^)

Hm, perjalanan pulang ke desa yang dirindui. Tamat sudah LI (baca:Latihan Industri) ku di Terengganu. Selama dua bulan menangguk ilmu di sana, sampai sudah masanya untuk seraut sireh pulang ke gagangnya. Dan, sireh itu, akulah.

SP Bumi. Bus yang aku naiki ini, jalannya jauh..Akan merentasi, Terengganu, Pahang, Kuala Lumpur, dan destinasi akhirnya Ipoh, Perak. Perjalananku hanya akan tamat bukan di hujung destinasi, kerana aku dijadualkan turun di Tapah.

Setelah beberapa situasi yang agak mendebarkan. Nah, aku kini di sini. Di depan Restoran KFC yang belum memulakan waktu niaga di tengah pekan mati, Tapah, yang amat asing bagiku. Aku tak kenal pekan ni, Teluk Intan pun belum taaruf habis. Maklumlah anak rantau jarang pulang.

Kereta ibu sampai dan aku lega.

Sesudah meregangkan badan usai turun dari kereta dan melilau-lilau melihat jika ada sebarang perubahan kepada rumah yang agak lama aku tinggalkan. Tibalah masa paling best iaitu untuk membentangkan 'Kertas Kerja' serta 'Hasil Dapatan Kajian' sepanjang pengalamanku di Terengganu. Usai menghadiri sesi 'mesyuarat' yang indah itu, mata terasa melekit ibarat digam-gam, justeru aku masuk untuk beradu.

Ceritanya bermula malam itu.

Aku masuk tidur dengan sedikit alpa. Terus sahaja aku melabuhkan ladungan tubuhku ke atas katil. Lampu telah dimatikan dan Siti telah lama nyenyak dahulu. Aku pun hampir belayar sehinggalah....nyiaaaamuk~~~nyiaaamuk~~~desup-desup berdesing-desing telingaku mendengarkan degungan nyamuk itu. Namun akibat terlalu malas maka aku gagahkan untuk terus melelapkan mata. Sehinggalah jam 2:45pagi.

Aku menyirap. Seingatku aku tidak terlelap langsung dari jam 11 tadi. Aku bingkas bangun dari katil dan memetik suis lampu. Aku lilaukan mata ke sekeliling kamar beradu tapiu aneh tidak kelihatan seekor nyamukpun yang berlegar-legar.

Aku lalu mengambil senjata ampuh yang digunakan untuk menyah nyamuk=Baygon.
Wangi sekejap bilikku. Dan aku sambung tidurku tanpa bangun qiam malam itu. Kerana tidak sedar.

Peristiwa semalam berulang lagi hari ini. Aku dengan pantas menyembur Baygon ke serata kawasan. Dan senyap.

Esoknya, aku persiapkan semburan Baygon sebelum masuk tidur. Aku malas untuk bangun berkali-kali hanya sekadar ingin mem'Baygon'.

Tapi, nampaknya dalam masa 3 hari nyamuk-nyamuk ini telah mencipta sistem imunisasi sendiri.

Aku bingkas bangun lagi dan memetik suis lampu. Hilang. Tiada seekor nyamukpun yang berkeliaran. Aku penasaran lalu aku matikan suis, belum sempat melabuhkan tubuh kembali, berdesup dengungan nyamuk di pinggir telingaku. Aku bukakan kembali suis lampu. Dan Hilang.

Nyamuk dan Lampu.

Itulah yang mendorongku menulis dinihari ini. Aku membuat satu eksperimen terhadap nyamuk ini. Selalunya nyamuk akan hadir dan menggila di tempat-tempat yang gelap dan terlindung dan akan pasif dalam keadaan terang bercahaya.

Sepertinya nyamuk ini merupakan entiti kegelapan pula. Haha.

Ukhti, bila keadaan menjadi gelap gelita, mudah-mudah sahaja badan kita menjadi mangsa bahaman sang nyamuk. Robek-robek liang kulit dibuat oleh sang nyamuk yang tidak berperikenyamukan ini.

Tapi, dalam keadaan terang, kemungkinan untuk digigit itu berkurang. Nyamuk-nyamuk ini kelihatannya mempunyai sivik yang tinggi ketika di bawah lampu.

Tidakkah kau memerhatikan?

Sebenarnya ukhti, tiada satu perkarapun yang terjadi dengan sia-sia. Hatta kisah nyamuk dan lampu pun merupakan salah satu wasilah Allah memperkenalkan kasih sayangNya kepada hamba-hambaNya. Melalui peringatan.

Nyamuk hanya akan menggila dalam keadaan gelap tak bercahaya. Dalam keadaan ini tubuh kita berpotensi diganggu oleh nyamuk-nyamuk gila tersebut. Tetapi, cahaya yang hadir dapat menangkis atau sekurang-kurangnya melemahkan serangan nyamuk-nyamuk ini.

Begitu juga dengan diri kita.

Dalam keadaan hati yang dilumuri kegelapan, kegersangan spiritual, hati mudah sahaja digigit dan diganggu oleh gangguan jiwa. Dan satu-satunya perkara yang boleh melemahkan gangguan jiwa (baca:nyamuk) ini adalah dengan cahaya. Itulah yang Allah campakkan ke dalam hati-hati hambaNya yang terpilih.

Indah bukan? Iktibar dari seekor nyamuk.

Begitulah, hati kita akan lemah seperti lemahnya badan kita bila berhadapan dengan kegelapan. Kegelapan merupakan peruntun semangat jiwa dan juga jasad. kegelapan menjadikan kita berada di luar norma kebiasaan hinggakan kita mampu menyakiti diri kita dan diri orang lain. Bagaimana?

Ya, kita menyakiti diri kita dengan meng'hadiahkan' kunci neraka dengan beramal dengan perbuatan-perbuatan yang dilarang.

Jadi macam mana?

Carilah cahaya...seru takkan sampai jika kita statik di tempat kita berdiri ukhti. Jangan harapkan takdir mencarimu tapi carilah takdir. Cahaya itu Allah sisipkan pada rentak dan lipatan kehidupanmu, cari, atau suka ana memaksa, kejarlah cahaya itu.

Kenapa?

Kerana ana risau semakin lambat 'suis'cahaya itu ditekan, maka bertambah lukalah hati..Parahlah jiwa...Sakitnya ukhti..



Kejarlah cahaya...hanya cahaya yang mampu melemahkan gangguan jiwamu..

Dan cahaya itu adalah, Hidayah Allah.

1 comment:

PromoterYang Cool. said...

Immune kurang, kerana Baygon telah habis~