Wednesday, August 17, 2011

Unit Desa, Unit Jannah




Tajuk entry ini mungkin merupakan sesuatu yang amat familiar kepada para siswa USM.

Assalamualaikum warahmatullahiwabarakatuh~

Unit Desa.

Satu klausa yang ringkas tapi amat berkuasa. Ia membuatkan hampir 85% pelajar tak senang duduk tanpa mempedulikannya. Begitu digeruni pelajar freshie dan begitu dibosani oleh para murobbi~hehe.

Berbicara mengenai unit desa. Bagi mereka yang tidak menuntut di USM, suka untuk ana menjelaskan serba sedikit berkenaan unit desa ni. Ia umpama kutipan mata yang diperolehi setiap kali seorang siswa yang menetap di desasiswa(baca:asrama) menyertai sebarang aktiviti yang dianjurkan atau diiktraf oleh pihak Majlis Perwakilan Desasiswa di USM. Mengikut sumber yang ramai percaya, dengan menggunakan kiraan Unit Desa inilah sesuatu keputusan samada seseorang siswa kekal mendapat tawaran desasiswa dibuat atau diputuskan.



Dan kerana itu, ramai siswa yang berebut-rebut mengumpul unit desa kerana tersibghah dengan fakta tersebut.

Ana memuji sistem ini. Hebat. Kerana boleh dianalogikan.

Baiklah seperti yang mungkin dapat digambarkan oleh ramai pembaca di luar kaca tingkap, Unit Desa hanya diperolehi setelah penyertaan terhadap satu-satu aktiviti yang dianjurkan. Matlamatnya tunggal iaitu untuk menempatkan diri di desasiswa untuk sidang yang seterusnya. Bagi mereka yang menyertai sendiri Majlis Perwakilan Desasiswa, extra Unit Desa yang dikreditkan memungkinkan mereka memilih sendiri Bilik dan Rakan Sebilik yang mereka hajati.

Sesiapa yang kurang penyertaan mereka, akan kuranglah unit desa dan berkuranglah kemungkinan mendapatkan tempat di desasiswa untuk sidang akademik yang akan datang. Ini satu sifir yang mudah.

Ayuh kita berfikir ke arah sesuatu yang hampir sama realistiknya.

Bayangkan Unit Desa itu merupakan Unit Jannah. Konsepnya serupa, maknanya lebih giga.

Unit Jannah.

Unit Jannah dikumpulkan khas untuk menempatkan diri di Jannah(baca:syurga Allah). Unit Jannah ini boleh diperolehi melalui aktiviti-aktiviti dunia yang digariskan oleh Majlis Amal Makruf Nahi Mungkar yang dikelolakan oleh malaikat Raqib dan Atid.

Aktiviti-aktiviti yang berkaitan dengan Unit Jannah ini sangat luas skopnya, ia termasuklah, ibadah, ibadah dan ibadah. Yakni berbuat selaku hamba. Abid.

Solat kerana Allah, Puasa kerana Allah, Belajar kerana Allah, Berjalan kerana Allah, Cinta kerana Allah, Benci kerana Allah, Berkawan kerana Allah, Berkata-kata kerana Allah, Bangun tidur kerana Allah hatta Menyikat Rambut kerana Allah juga boleh memungkinkan kita selaku siswa Universiti Terbuka Dunia memperolehi Unit Jannah ini.

Sifirnya juga mudah. Lakukan ibadah kerana Allah. Dapatkan Unit Jannah. Dan kemungkinan untuk ditempatkan di Jannah-jannah pilihan adalah tinggi. Bagi mereka yang merupakan Ahli Ibadah yang Berilmu lagi Beramal, ekstra Unit Jannah yang dikreditkan memungkinkan anda untuk memilih sendiri Jannah yang anda hajati bahkan boleh bersama dengan orang yang anda cintai! Hebat bukan??

Begitu juga jika semakin kurang aktiviti, maka semakin kuranglah Unit Jannah dan semakin tipislah peluang kita untuk menempatkan diri di syurga Allah.

Mudah bukan? Ana mencintai sistem yang diimplementasi ini kerana ia mirip kepada sistem pahaladosa dalam Islam. Ana yang memiripkannya.

(^________________________^)

Kembali kepada Unit Desa tadi. Sekiranya siswa gagal menempatkan diri di mana-mana desasiswa di USM, maka terpaksalah menyewa di rumah-rumah sewa di sekitar kampus. Dan mendaftar sebagai warga PETAS(Pelajar Tanpa Asrama). Sekurang-kurangnya ada alternatif lain, bukan?

Tapi, jika dari segi Unit Jannah, kegagalan menempatkan diri di salah satu Jannah Allah hanya memungkinkan kita untuk ke satu tempat sahaja dan tiada secubitpun kesejahteraan yang menanti kita di sana. Sebuah tempat yang dibenci ramai orang tapi ramai juga yang berusaha menempahnya.

Tahulah bahawa tiada tempat kembali melainkan dua ini. Jadi ayuh kita gencarkan penyertaan ke dalam aktiviti-aktiviti yang memungkinkan kita memperolehi Unit Jannah sebanyak-banyaknya. Ayuh, jadi mahasiswa aktif dan gapailah setiap peluang yang ada. Ini merupakan kuasa mahasiswa~Bijak kita bijak pada tempatnya.



Pengemis Di Jalan Ilah Melaporkan Untuk Buletin Semasa TV Al-Hijrah, Assalamualaikum.

Tol: Ana secara peribadi setakat diingat tak pernah lagi join segala Aerobik ataupun gotong royong hatta Jamuan Hari Raya yang dianjurkan oleh MPDR untuk mendapatkan Unit Desa. Masa dan keadaan tidak memungkinkannya. Moga Allah meredhakan penyertaan ana di tahun akhir ni, mana tahu di sana dapat bertemu dengan orang-orang yang lebih berminat terhadap Unit Jannah? Siapa tahu? Peluang dakwah tu ada di mana-mana bukan? Dan ana masih lagi merupakan Siswa di Desasiswa walaupun tanpa Unit Desa. Jeng3~

No comments: