Sunday, May 20, 2012

Antum Muslim? Ana pun~

Sekurang-kurangnya ia merupakan satu usaha, meskipun paruhnya kecil, ia tetap usaha untuk memadamkan api yang sedang membakar umat ini.

Kita mudah untuk mencerca NGO2 yang tak selari dengan manhaj perjuangan kita, malangnya cara kita itu telah terlalu jauh salah.

Dengan mengatakan ahli NGO2 tersebut tak tentu arah agenda, tak realistik, tak faqih jadi jangan komen, etcetera, etcetera...untuk itu alhamdulillah.

Ana, jahil, dulu, kini dan entah sampai bila, ilmu ana sangat sedikit, manakan mampu menyaingi ilmu ulama, fuqaha', apatah lagi ilmu Allah.

Bila bercakap mengenai ilmu Allah, baru ana teringat, subhanallah, sampai bila ye kita perlu belajar untuk mengetahui semua ilmu Allah.

Yelah, bila dah cover semua nanti baru boleh nak komen. Kalau tak faqih jadi jangan komen. Masalah pula.

Tapi takpe, ana bukan buta untuk membaca sirah dan faham dengan hati, bahwa akhlak baginda Rasul, nyata luntur dari kita hari ini.

Ana juga bukan pekak, alhamdulillah untuk mendengar bahwa ada dalam kalangan kita ni sifatnya dah macam kaum nabi Nuh, yang mengejek2 Nabi Nuh ketika baginda membina bahteranya.

Yet, ana masih jahil, tapi ana tahu, takbur itu hanya sifat Allahu Akbar.

Ana tahu seburuk mana pendosa, yang dibenci adalah dosanya, bukan dirinya.

Ana tahu yang seburuk mana pendosa, lafaz istighfar di bibirnya yang diulang2 lebih Allah cintai, dari bicara hikmahku yang berhati keras.

Ana tahu juga yang ana sangat2 tak sempurna untuk dibandingkan dengan bro and sis yang mengaji agama hardcore punya.

Sebab ana hanya sekadar bertuah, Allah sorokkan aib ana, dari pengetahuan umum, jadi ana mampu tersenyum sekalipun untuk sementara.

Kadang-kadang ana lupa, untuk menghargai usaha orang lain yang sedikit, ana juga lupa untuk bersangka baik, kepada mereka yang berusaha mengubah dirinya tapi masih gagal untuk melawan halangan dengan bersungguh.

Sebab ana jahil, hati ana mencerca kedangkalan kesedaran mereka.

Tanpa ana sedar, usaha yang kecil itu ada malaikat yang mencatatkannya. Usaha yang kecil itu akan dibentang dan dibuat perhitungan ke atasnya.

Usaha yang mencapah, kadang telus, kadang tidak, kadang mundur, kadang maju, itu tetap dikira.

Ana jahil tapi ana manusia, ada iman yang mempunyai sifat: turun dan naik.

Jadi ana akan menjadi orang yang sentiasa mencapah. Mungkinkah sebab ana jahil?

Sekurang2nya ana tahu, apa yang ana buat dan ana percaya benar, insyaAllah.

Kami beragenda, dengan susunan Islam, menggunakan manhaj Al Quran dan Sunnah. Maafkan ana, tapi ana yakin kejahilan takkan mampir selari dengan manhaj ini.

Adakah kami sesat? Hingga kami dibakulsampahkan oleh the so-called masyarakat yang "faham Islam".

Yang refuse untuk duduk rumah jaga anak dan beranak?

Cuba, buka mata...hati. Cuba lihat apa baiknya kami.

Bukan untuk dipuji, tapi untuk difahami.

Kami tidak meminta pokok2, belalang, lalat dan mergastua bagi sekadar faham dan bantu.

Tapi kami memerlukan saudara kami yang faham Islam untuk membimbing kami yang "jahil" ini.

Jahil sebab kami memilih untuk berbuat apa yang kami yakin, yang mana pada pendapat saudara kami, keyakinan dan perbuatan kami itu tidak bermakna apa-apa.

Jahil sebab kami memilih untuk bertindak mengikut cara yang kami selesa, supaya akhlak dan aqidah terjaga, selagi lurus insyaAllah di jalan syarak.

Jahil sebab kami, yakin, bahwa "duduk rumah dan jaga anak dan beranak" merupakan salah satu wasilah bagi mendidik generasi baru kami. Agar besarnya nanti mampu menjadi Islam yang qudwah.

Dan dalam masa yang sama, "rumah" kami bukanlah rumah yang dimastautinkan sehari suntuk. Rumah kami adalah surau2 IPT, rumah kami merupakan jalan raya pada terang dan malam hari. Rumah kami merupakan dewan2 konvensyen dan seminar di pelusuk negeri. Rumah kami adalah rumah dan bilik saudara kami. Rumah kami merupakan khemah2 yang kami dirikan di jalanan kanan dan kiri, rumah kami adalah di kaki lima masjid, surau atau tadika taman kami. Dan, kami bawa "keluarga yang kami beranakkan dan jaga" untuk kekal bersama kami di rumah-rumah kami.

Kita, tiada beza, yang ada cuma alpa.

Alpa untuk membuka mata hati dan melihat, apa baiknya kami.

Bukan untuk dipuji tapi difahami.

Agenda kami picisan di mata anda, tapi besar di hati kami.

Kami tak termundur dengan teguran anda itu insyaAllah, tapi sebak kami diatasi cinta, minta moga difahami juga dengan rasa kasih.

Sebab pangkal kita adalah sama, dari berpencahnya jalan yang dirintis Rasulullah dan sahabat, dan hujung kita juga serupa, iaitu Allah azzawajalla.

Astaghfirullahalazim, kami jahil ya Allah maafkan kami kerana menyakiti saudara kami.
Astaghfirullahalazim, kami jahil ya Allah, ampuni kami kerana membenci saudara kami sendiri.
Astaghfirullahalazim, kami jahil ya Allah, memilih untuk menentang berbanding beralah.
Ampuni kami ya Allah, ampuni kami.

Pingu Cool

No comments: