Thursday, May 3, 2012

Engkaukah yang memanggil, cinta?

Kami meraba tanpa cahaya
Kami yang lupa hina dan papa

Subhanallah, aku tak tahu apa yang jadi pada diri ini.

Sudah terlalu sering di 'hantu'i panggilan haji.

Mungkinkah doa-doa yang sering melatar di bibir bila saja akhowat sebut pasal nikah sebagai perisai, Allah hampirkan?

Rasa hati terbuai-buai untuk mengerjakan haji.

Bila ditelek mencari permulaannya, mungkin start dengan entry 'Maharku 45K' tu.

Even sebelum ini memang terasa sangat ingin membalas jasa ibu yang tak pernah lagi lelah dengan perangai penaik darah tinggi macam perangai aku ini. Juga kesabaran ayah yang belum pernah kalah dengan gesaan adrenalin berlebihan memikirkan anak gadisnya yang kerap mendatangkan gundah di hatinya. Kesemuanya itu serasanya ingin dibalas dengan sesuatu yang membawa saham akhirat buat ayah dan ibu. Kalau setakat kereta dan rumah atau kejayaan atau PhD atau kekayaan, semua tu tak kekal di sisi Allah.

Jadi tergagaslah untuk menghadiahkan haji pada mereka.

Bila kata hadiah wajarlah diamkan kan? nanti tak surprise.

Tapi ibu ayah bukan baca pun blok hambe, ye dok ibu? (^__^)

Haji. Haji.

Dua untuk ayah dan ibu. Seorang satu.

Haji.

Satu untuk aku.

Aku pun nak pergi haji juga.

Bermulanya ketika dan detik itu aku mula mencongak-congak.

Sepanjang berurusan dengan hidup, biar matlamatnya terbias kepada peluang haji.

Dalam berjalan seharian, hati dipenuhi banyangan cinta haji.

Macam mana ni?

Bila difikirkan. Awal sangat ke aku fikir pasal haji-haji ini?

Bagaimana takrif awal, dan bagaimana takrif lambat?

Bukankah masa untuk itu dilatari tarikh mati?

Dan siapa yang tahu tarikh matinya?

Taknak mati lagi ya Allah.

Jangan matikan hamba sebelum hamba menyentuh RumahMu ya Allah..

Labbaikallahumma labbaik~~~

Pingu Cool

No comments: