Monday, March 26, 2012

Bila Patik Jatuh Sayang~

Hari ini.

Hah. Mimpi di hari Ahad. Akhirnya ia menjelma setelah beberapa kali menampar pipi malam tadi sebelum tidur untuk merasionalkan apa yang bakal terjadi hari ini.

Hari ini.

Patik diminta untuk menggantikan seorang kenalan baru yang dikenalkan oleh coursemate patik untuk mengajar tuisyen. Patik pelik dengan rezeki patik kebelakangan ini banyak yang bersangkutpaut dengan tuisyen.

Semalam ketika liqo patik mendapat panggilan memohon bantuan tambahan itu lalu patik meminta tempoh. Yelah, tengah liqo, kena decide nak mengajor. Subjek Bio pulak tu, form 4 form 5 pulak tu. Huh~5 tahun dah teman tinggai~mananye ye~

Lepas tu merasionalkan, sebab Ahad tengahari ada riadah bowling kat BJ, so patik ingat nak tolaklah sebab tuisyen sampai jam 12.30 dari 9 pagi, berkumpul depan Khaleel jam 1 ptg, manakan sempat patik berkejar kerana hari Ahad mana ada bus.

Jadi, ingat nak tolak je.

Sekali diilhamkan Allah, sudah Dia mahu yang itu, maka itulah. Patik diilhamkan untuk meminta akhowat mengambil patik dari dalam kampus, di kompleks DK, jadi usai mendapat bantuan patik pun rasa nak tolonglah kenalan tu.

Bukannya apa, bila fikir betul2, riadah yang sedemikian tu, tidak wajar dijadikan batu penghadang sebab kawan mike yang seorang lagi tu bukan sengaja tinggal kelasnya untuk berfoya-foya.

Dia ada rehlah dengan jemaahnya. Patik sangatlah faham situasinya maka patik memang nak sangat menolong, cuma patik tidak pernah mengajar tuisyen apetah lagi Biologi yang patik tinggal 5 tahun yang lepas.

Bincang punya bincang, maka tetaplah patik membantu.

Kiranya bahan fotokopi untuk murid dan rujukan untuk patik seharusnya diberi jam 11 malam Sabtu tu, tetapi pihak belah sana tertidur, bila dia bangun patik pula telah beradu.

Hence, lepas Subuh esoknya patik bertemu dengan beliau di Surau Restu. Beliau brief sikit2 dan beliau yang pada mulanya kata patik hanya perlu mengajar jam 9-10.30 sahaja kerana dia akan cuba balik. Tetapi sebenarnya beliau merupakan penghandle program, disebabkan patik sangatlah faham kedukaan beliau itu patik pun dengan membabi butanya menawarkan untuk mengisi kedua-dua slot~

Sekalipun disusuli soalan, "Mampu ke nak hadam dua-dua ni [refer pada bahan]?" Patik dengan coolnya kata "InsyaAllah, dulu saya ambil bio juga," Keningnya hampir bertaut kerana dia dan patik sebaya, hence, memang dah 5 tahun tinggal. Tapi dia tiada pilihan lain melainkan mempercayai patik.

Patik melangkah dengan amat nervous sekali kerana persediaan patik tidak terlalu sempurna hatta ingin dikatakan mencukupi juga amatlah jauh panggang dari api.

Tapi patik macam biasa buat cool dan redah.

Sampai di kelas, takde orang, patik pun secara automatik tanpa sedar terus tulis nota kat papan putih dan tunggu, seorang pelajar tingakatan 4 masuk, LELAKI.

Habeslah~

So patik pun buat macam berpengalaman [at which ini sangat penting] dan patik terus je terangkan berkenaan tajuk yang diassign. Patik rasa hebat juga patik ini kerana patik tahu apa yang telah patik perbuat.

Usai mengajar datang lagi seorang pelajar. Patik jatuh kasihan padanya dan sangkaan patik benar bila dia menjawab soalan patik:
"Irfan, datang naik apa Irfan?"
"Bus." Pendek.
"Duduk mana?" Setelah beberapa lama menyepi.
"Teluk Kumbar." Ujarnya patuh.
"Ush, jauh tu, bertolak pukul berapa? Bangun pukul berapa?" Sengih.
Sengih. "Pukul 8." haaa~~
"Subuh tak?" Sengih lagi. Firdaus mula ambil port.
"Tak dan ah..." dan sengih lagi..
"Ha..nanti bila berkesempatan, sebelum zuhur ke, qada' ye?" Ujar patik sebelum ketiga-tiga insan di kelas itu kembali kepada kerja masing-masing.

Debar patik nyata hilang namun patik sangat-sangat khuatir dengan kelas tingkatan 5 kerana patik seperti menggambarkan betapa perkasanya mereka itu [diberitahu seorang je].

Lalu patik pun bersedia untuk ke kelas tingkatan lima. Patik khuatir. Tapi patik cuba redah.
Patik membuat perkara yang sama cuma kali ini disebabkan ada pelajar perempuan maka patik berasa sedikit relaks dan santai.

Kelas ini comel dan manis.

Silibusnya lebih tough sedikit dari yang tadi [Tingkatan 4], tapi masih mampu ditampung ingatan jangka panjang patik.

Lalu patik ,habiskan mengikut flow secara automatik. And it ends well. And fascinating.

Mereka semua tsiqah hatta si Nazim yang kelihatan pintar itu.

Si Atiqah yang kiut pula merupakan pelajar yang sopan dan beradap. Sangat manis.

Cikgu berasa sangat bertuah kerana diberi peluang mengajar kalian. Kalian sangat manis dan cikgu doakan kalian berjaya dunia akhirat.

Footnote: Atiqah suka makan daun bawang, Nazim timbulkan pasal hadis nabi pasal bawang tu [in which patik terkejut, dia berminat!], then bila cakap punya cakap dia defend pula pasal bawang putih sebab dia suka bawang putih..there..the ice is broken.

Irfan tak sanggup terima nota cikgu yang highlighted dengan highlight pink, cikgu ada tu je Irfan. Firdaus mengantuk dalam kelas.
Usai itu, bowling. Hebat. Cadangan, kambus longkang tu supaya tak ramai yang strike masuk longkang lagi lain kali~ Hebat~
Beli barang kiosk, murah~wuwuwu~~dan habiskan voucher buku~tepat2 RM100. Beserta buku Bahasa Inggeris untuk anak tutor yang bakal datang. Opps~patik bakal menjadi private tutor? Wallahua'lam~.

Pingu Cool

No comments: